Ha egy asztalt akarsz készíteni, mi mindent kell megtanulnod?
• Milyen fából készítsem?
• Milyen szerszámok kellenek hozzá?
• Mivel kezeljem le?
• Milyen csavart, ragasztót használjak?
• Milyen technikával illesszem össze a darabokat?
… és még sorolhatnám.
Ha nem tanulod meg mindazt ami szükséges hozzá, mi történhet?
Összedől az asztal, amint az első vendég rákönyököl. Pedig van kézügyességed!
SZERINTED EZ A SZINKRON SZAKMÁBAN NEM ÍGY VAN?
30 éve szinkronizálok és pontosan tudom, mi minden kell ahhoz, hogy megformálj egy szerepet úgy, ahogy kell.
Sok emberrel találkoztam, akinek gyönyörű hangja volt, de a mikrofon előtt leizzadt mire eltalálta, hogy mikor kell megszólalni. Arról nem is beszélve, hogy hogyan. Azt hitte ez olyan egyszerű, hogy csak beszélni kell.
BESZÉLNI! ( Nem is olyan egyszerű! )
Sosem fogsz összerakni egy szép asztalt ami használható is, ha nem sajátítod el a barkácsolás fortélyait.
… ezek csak a legegyszerűbb kérdések.
Munkám során sokszor fordult elő, hogy valakinek nagyon szép orgánuma volt, és azonnal bejelentkezett egy szinkronstúdióba, hogy ő szívesen szinkronizálna. Beküldték a stúdióba, hogy kipróbálják, mire alkalmas, de már ott megbukott a történet, hogy nem tudta a fülest hogyan kell úgy felvenni, hogy a filmet és saját magát is hallja.
Olyanokkal is találkoztam, akik a megszólalásig hasonlítottak már egy szinkronszínészre. Hangsúlyozom a MEGSZÓLALÁSIG! Mert amint megszólaltak, kiderült, hogy közük nincs a szinkronizálandó karakterhez. Nem elég szájnyitástól szájzárásig beszélni, érzelmeket kell közvetíteni. Bejutottak ugyan a szinkronstúdióba, de nem tudtak élni a lehetőséggel, mert nem voltak birtokában annak a szakmai tudásnak, ami szükséges ennek a munkának a megfelelő elvégzéséhez.
Teljesen mindegy milyen szép a hangod, de mielőtt elindulsz meghódítani a szinkronszakmát, fel kell vértezned magad mindennel ami nélkül nem működik.
Háda János vagyok. Színművész. 1989-ben végeztem a Színház és Filmművészeti Egyetemen (akkor még főiskolán), ahol még önálló tantárgyként oktatták a szinkronizálást. Jelenleg is több színházban játszom és harminc éve napi szinten szinkronizálok népszerű filmeket, sorozatokat és reklámokat. Felsorolni is nehéz hány produkcióban vettem eddig részt, csak néhány példát említve a Monk, Breaking Bad , Jackie Chan filmek, vagy Roberto Benigni Oscar díjas alakítását.
Nekem még volt szerencsém a nagy elődökkel dolgozni, akik világhírűvé tették a magyar szinkront. Tőlük elleshettük a hagyományos, fülhallgató nélküli szinkrontechnikát is. Ez olyan, mintha egykerekűvel próbálnál megtanulni biciklizni. Onnan kezdve pedig a kétkerekű már gyerekjáték.
Bár a hagyományos szinkrontechnikát nehezebb elsajátítani, a színészi és hangkezelési képességeid jobban fejlődnek. Ezekkel az alapokkal pedig nemcsak magabiztosabban tudod majd megoldani a konkrét szinkronfeladatokat, de hosszabb távon is sikeresebben boldogulhatsz a szakmában.
Az elmúlt években több szinkroniskolában is volt alkalmam kurzust tartani, és az volt a tapasztalatom, hogy bár megtanulnak a diákok szájnyitástó szájzárásig beszélni, de a lényeg elmarad. A színészi játék! A karakter hang általi megformálása. Ahhoz, hogy az ember ráérezzen a karakter minden rezdülésére és hiteles alakítást tudjon nyújtani, rengeteg célirányos gyakorlatot kell elvégezni. Nemcsak a saját, de a szinkronszakmában dolgozó kollégáim nevében is állíthatom, hogy biztos alapok nélkül lehetetlen professzionális szinten űzni a szinkronszínész szakmát.
Jó alapok nélkül minden vár, minden asztal összedől előbb vagy utóbb.
Egy olyan módszert dolgoztam ki, ami lépésről lépésre végigvezet a szinkronizálás technikáin és trükkjein. Hogyan ismerd meg a saját hangodat, hogyan használd, mint egy hangszert? Mi mindenre kell figyelned egy felvétel közben?
Gyakorlatok százain keresztül sajátíthatod el a leképzés, a karakterformálás, a színészi megformálás képességét. De ezen kívül érthetően elmagyarázunk minden olyan helyzetet, feladatot és folyamatot amivel egy szinkronstúdióban találkozhatsz.
Kurzusunkon megismerkedhetsz egy stúdió felépítésével. Kikkel és mivel találkozol, hogyan kell viselkedni, hogyan használd az eszközöket, hogyan viselkedj emberekkel, milyen írott és íratlan szabályok vannak. Végigvezetünk mindenen a belépéstől, a munka végéig.
Egy szinkronmunka kapcsán a szöveget nem küldik ki. Ott helyben kell értelmezned, elemezned a szöveget, ismerned kell azokat a jelzéseket a szövegkönyvben amik könnyítik a munkádat. Nálunk minden olyan trükköt megtanulsz, ami képessé tesz azonnal átlátni, hogy mi a dolgod.
A szerepeddel azonosulnod kell a másodperc törtrésze alatt. Ez nem megy eleinte gyorsan, hiszen annyi mindenre kell figyelni. Megfelelő gyakorlatokkal ezt a képességet fejleszteni lehet. Megtanítjuk neked hogy mire érdemes figyelni, és milyen sorrendben, hogy azonnal reagálni tudj egy szituációra.
Alapvető dolog, hogy a néző értse amit mondasz. Nincs alkalma visszakérdezni. El kell sajátítanod az érthető, tiszta beszéd technikáját, hogy úgy tudj a hangoddal bánni, mint egy hangszerrel.
A blattolás, amikor teljesen ismeretlen szöveget kell érthetően felolvasnod. Ennek is megvan a maga trükkje. Megtanulhatod, hogy milyen mértékben, és hogyan segítenek az írásjelek, a központozás, vagy olyan speciális szófordulatok, amik eleve meghatározzák a mondat ívét. Úgy fogod tudni felolvasni, mintha már egy napja gyakoroltad volna.
Minden szerep, karakter más. Másféle hanghordozást, tónust, ritmust igényel. A hangoddal úgy kell tudnod jellemezni, hogy a néző pontosan értse a szerep szándékát, jellemvonásait. Ezerfélét kell tudnod. Erre rengeteg gyakorlat létezik, amin keresztül egy idő után beáll a hangszálad a megfelelő hangszínre, amit a szerep megkövetel.
A szinkron forgatókönyvben számos olyan jelzés van, ami a te munkádat könnyíti. (kk, ekk, vkk / stb.( Ezek ismerete nélkül kétszer annyi energiába kerül pontosan dolgozni. Arról nem is beszélve, hogy ennek ismeretét megkövetelik a stúdióban. Mi minden ilyen jelzést megtanítunk neked, hogy ne kerülhess kellemetlen helyzetbe.
Természetesen gyakorlat teszi a mestert, legyen az nyelvtanulás, vagy bármilyen gyakorlati szakma elsajátítása. Ezért mi is nagyon sokat gyakorolunk filmeken, karaktereken, és más felelősség és megítélés nélkül, mert ha kikerülsz egy stúdióba, ott már nincs lehetőséged hibázni. Tehát rengeteg szinkronizálási gyakorlatot végzünk, amelyek felkészítenek az „éles” munkákra.
Régen a Pannónia filmstúdióban még nem létezett a füles. Volt egy hangos próba, és utána levették a hangot, és a néma képre szinkronizáltak nagyjaink. ( Sinkovits Imre, Agárdi Gábor, Szabó Gyula stb. ) Ekkor volt a magyar szinkron világhírű. Nem véletlenül. Sokkal nagyobb a játék lehetőség, sokkal többet veszel le egy arcról, egy mozdulatról, és az lesz igazán a tiéd. Nem azt reprodukálod, amit a fülesben hallasz, hanem te magad alkotsz. Igaz, több mindenre kell figyelni, de ez olyan mint az egykerekű biciklizés. Ha így megtanulsz, akkor a fülessel már sokkal könnyebb lesz.
Mindennél többre tartom az őszinteséget. Éppen ezért senkit nem fogok áltatni, becsapni, vagy hitegetni. Az első hónap után mindenkinek elmondom, hogy érdemes-e folytatnia a tanulást, vagy felesleges pénzkidobás, úgysem lesz belőle semmi. Ezt nagyon fontosnak tartom.
Aki ezek után is marad, azt nem küldöm el, mert sosem lehet tudni miből lesz a cserebogár. De senkit nem szeretnék áltatni. Ehhez a szakmához kellenek alapképességek, ami ennyi idő alatt kiderül.
Helyszín:
ATADANSTÚDIÓ 1152. Budapest, Mátyás u 55.
Tanfolyam kezdete:
2024. November
A képzés óraszáma:
Heti 3 óra
szerda 18-21
szombat 14-17
Képzés időtartama:
November – Június
30 hét
Részvételi díj:
280,000Ft
Kérhető részletfizetés 39,900 Ft/ hónap
Csoportlétszám:
Maximum 10 f0